مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22643 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:27

با بعضي از دوستانم به علت مفسده اي كه داشتند قطع ارتباط نموده ام به نظر شماچه كنم؟
دانشجوي گرامي، يكي از چيزهايي كه امروزه در روانشناسي روي آن تأكيد زيادي مي شود، نقش و تأثير عوامل محيطي و از جمله نقش گروه هاي همسال (دوستان) بر افراد است. طبق نظر روانشناسان، رفتار انسان محصول تعامل متغيرهاي شخصي و محيطي است. شرايط محيطي از طريق يادگيري به رفتار انسان شكل مي دهند، به همين خاطر، تأثيري كه ديگران بر فرد دارند، نقش زيادي در رفتار او دارد، چرا كه بسياري از رفتارهاي انسان از طريق مشاهده به دست مي آيد. حال اگر ما با افرادي رفت و آمد داشته باشيم كه انسان هاي با شخصيت و خوبي هستند، مشاهده رفتار خوب آنان تأثير مثبتي در ما ايجاد مي كند، در نتيجه ما نيز همانگونه رفتار مي كنيم. اما اگر خداي ناكرده با افراد بي شخصيت، لاابالي و فاسد و ناباب سر و كار داشته باشيم، مشاهده رفتار زشت آنان ناخودآگاه بر رفتار و حتي افكار ما تأثير منفي خواهد داشت و ما را نيز به انحراف خواهد كشيد، بنابراين توصيه اي كه به شما مي كنيم اين است كه شما بايد مراقب دوستان و محيط خود باشيد چرا كه اين دو مي توانند در آبادي يا ويراني دنيا و آخرت انسان بسيار مؤثر باشند. شايد اين شعر آموزنده را شنيده باشيد كه: {Sتا تواني مي گريز از يار بد# يار بد بدتر بُوَد از مار بدS} {Sمار بد تنها تو را بر جان زند# يار بد بر جان و بر ايمان زندS} ازاين رو در انتخاب دوستانتان و معاشرت با آنها براساس موازين شرعي و اسلامي عمل كنيد. اما در رابطه با آن دوستاني كه با آنها قهر كرديد، شما در ابتداء مي توانستيد با صحبت و نصيحت و يا امر به معروف و نهي از منكر با آنها برخورد مي كرديد كه اگر اين كار شما مثمرثمر بود كه ادامه رفاقت و ارتباط شما با آنها مانعي نداشت اما اگر چنانچه اين كار شما تأثيري بر روي آنها نداشت يكي از راه هاي مناسب، ترك رفت و آمد و كاهش ارتباطتان با آنها به حداقل سطح ممكن است يعني به مقدار يك سلام و عليك ساده. تا اين كه آنها از اين شيوه اي كه شما استفاده كرديد به اشتباهاتشان پي ببرند. در اين مدت شما مي توانيد با همان تعداد معدود دوستي كه با آنها رفت و آمد داريد، رفاقتتان را بيشتر و صميمانه تر بكنيد. اما معاشرت و ارتباط با خويشاني كه يقين داريد چنين اوصافي دارند، بايد كنترل شده و حساب شده باشد. به اين معنا كه: اولاً، اگر ناگزيريد كه با اين گونه افراد ارتباط داشته باشيد، اين ارتباطها را به حداقل ممكن كاهش دهيد. ثانياً، از مطرح شدن مباحث اختلاف برانگيز جلوگيري نماييد تا جلو بعضي از مفاسد گرفته شود. ثالثاً، با برادرانتان صحبت نماييد كه در صورت امكان از اين گونه بازي ها (ورق بازي و...) با پسرعموهاي شما در منزلتان اجتناب كنند. رابعاً، سعي كنيد كه با صحبت و نصيحت در مورد كارهاي ناشايست پسرعموهايتان، آنها را از اين گونه اعمال دور كنيد تا اين كه نقش خوب و سازنده اي در خانواده داشته باشيد. خامساً، اگر ديديد كه نصيحت كردن آنها مفيد واقع نشد، از والدين خود بخواهيد كه اجازه اين گونه بازي ها و يا سخن زشت گفتن در خانه شما را به آنها ندهند. سادساً، سعي كنيد موقعي كه آنها به منزل شما مي آيند، خود را به كاري مثلاً مطالعه و... در اتاق ديگر مشغول سازيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.